19 juni, 2023

Den offentlige ydmykelsen av lærere og lektorer (eller KS-fiseringen av skolen)

Publisert i Nordnorsk Debatt 29. september 2022.

I Identitet. Hvordan tap av verdighet truer demokrati (2019) skriver Francis Fukuyama "En ydmyket gruppe som søker oppreisning og verdighet, bærer i seg en mye større emosjonell vekt enn mennesker som bare streber etter økonomiske fordeler." (s. 18) Det er ord som politisk ledelse i landets kommuner og fylkeskommuner kan grunne over.

Det er sjelden man opplever at arbeidsgivere snakker ned sine egne ansatte på en så utilslørt vulgær måte som arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS. Det har han fått lov til å holde på med i snart et halvt år. Selv etter det han tror var en seier for KS, kan han ikke dy seg for offentlig å ydmyke mine profesjonelle og plikttro medarbeidere i klasserommene.

Vedtatte verdier og prinsipper for de videregående skolene i Troms

Den gjeldende forskriften for skolen anviser at "[l]ærerprofesjonen bygger sin profesjonsutøvelse på felles verdier og et felles forsknings- og erfaringsbasert kunnskapsgrunnlag. Profesjonen og den enkelte lærer forvalter et ansvar for å utøve skjønn i komplekse spørsmål." Dette er ikke et yrke for ufaglærte, selv om arbeidslivsdirektøren i KS later til å tro det.

Utøvelsen av den pedagogiske profesjonen er en av skolens grunnsteiner. Dette styrer samarbeidet mellom administrativ skoleeier og ledergruppene i de videregående skolene i Troms. Vi arbeider utrettelig med å utvikle strategier og bruke ressurser strategisk for å legge til rette for pedagogiske profesjonsfellesskap i skolene.

Utgangspunktet vårt er at lærernes pedagogiske og faglige kompetanse er kjernen i slike fellesskap. Vårt arbeid skal støtte opp om og styrke lærere og lektorer som profesjonsutøvere. Når arbeidslivsdirektør Gangsø offentlig snakker ned deres profesjonelle yrkesutøvelse, snakker han derfor også ned mitt arbeid. Det finner jeg meg ikke i.

KS-fiseringen av skolen

Den KS-fiseringen av skolen som arbeidslivsdirektøren legger opp til, står i direkte motstrid til skolens verdier og prinsipper. Gjennom å se bort fra og snakke ned verdien av læreres og lektorers kompetanse, undergraver KS ikke bare lærerprofesjonen, men også det læreplanverket som er vedtatt av Stortinget.

Det er direkte vondt og forstemmende for meg som byråkrat i utdanningsetaten i Troms og Finnmark fylkeskommune å kunne bli assosiert med slike holdninger overfor våre lærere og lektorer. Hvor stort tap av profesjonell troverdighet har Gangsø påført meg?

Gode arbeidsgivere møter lærere og lektorer med tillit, respekt og krav, og tilbyr utfordringer som fremmer utvikling og arbeidslyst. Altså ganske andre verdier enn de arbeidslivsdirektøren har lagt for dagen på vegner av landets kommuner og fylkeskommuner.

Tid for erkjennelse

Til alle lærere og lektorer i Troms og Finnmark fylkeskommune: Min kunnskap og erfaring tilsier at det er gode folk som representerer arbeidsgiversiden i vår fylkeskommune. De snakker dere aldri ned offentlig i den hensikt å krenke deres verdighet, slik arbeidslivsdirektøren i KS har gjort og gjør.

Samtidig er jeg ikke i tvil om at det fellesskapet av gjensidig tillit og respekt som vi står i med dere, kan ha blitt alvorlig skadet av Gangsøs ord – og av de enkelte kommunenes og fylkeskommunenes taushet i offentligheten det siste halvåret.

Og til alle unge som måtte vurdere å utdanne seg til lærere og lektorer – ikke gjør det. I den nye KS-fiseringen av skolen som arbeidslivsdirektør Gangsø viser vei til, skal den pedagogiske profesjonen brytes ned. Stolthet og glede over yrkesutøvelsen erstattes med ydmykelse og sinne.

Tapet av verdighet vil bli kostbart

Til alle elever og foreldre som skal ha følt glede over at streiken var over, og som KS og regjeringen har skjøvet foran seg, er det dessverre å melde at fra nå av vil alt bare bli verre. Det tapet av verdighet som regjeringen og KS påførte lærere og lektorer, vil vise seg bli svært kostbart for oss alle.

Jeg må samtidig si at jeg er stolt og imponert over det arbeidet som lærer- og lektororganisasjonene har lagt ned gjennom et halvår. Ikke minst har Utdanningsforbundets standhaftige Steffen Handal fremstått som hel ved – all ære til ham. Han inngir håp.

Det er ved hjelp av disse lederne og gjennom disse organisasjonene den tapte verdigheten – og de tapte verdiene - kan gjenvinnes. Det forutsetter forsterket motstand også fra andre yrkesgrupper mot den KS-fiseringen av skolen som arbeidslivsdirektør Gangsø ønsker å gjennomføre.

Det håper jeg å kunne bidra til gjennom mitt profesjonelle virke som utdanningsbyråkrat i Troms og Finnmark fylkeskommune. Ved det kan kanskje også jeg gjenvinne min profesjonelle verdighet og troverdighet.

Ingen kommentarer: